Παρασκευή, Νοεμβρίου 25, 2011

Προτάσεις της ΠΑΣΚ Μηχανικών σχετικά με το νέο νόμο για τον τροπο έκδοσης αδειών δόμησης


Την Κυριακή 20 Νοεμβρίου συνεδρίασε η ΠΑΣΚ Πολιτικών Μηχανικών και εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση σχετικά με το νέο νόμο για τον τρόπο έκδοσης αδειών δόμησης και ελέγχου κατασκευών.
Η δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Νέος Τρόπος Έκδοσης Αδειών Δόμησης και Ελέγχου Κατασκευών» ξεκίνησε στο opengov.gr στις 26 Ιουλίου 2011 και ολοκληρώθηκε στις 16 Αυγούστου 2011. Το Σχέδιο Νόμου ψηφίστηκε στις 9 Νοεμβρίου 2011, 3 μήνες μετά τη λήξη της διαβούλευσης και 2 μέρες πριν ορκιστεί η νέα κυβέρνηση.
Το εν λόγω Σχέδιο Νόμου θεωρούμε ότι θέτει τις βάσεις για να αποκτήσουμε έναν τρόπο έκδοσης αδειών δόμησης που θα προάγει το τρίπτυχο διαφάνεια – ποιότητα – οικονομία. Αν εφαρμοστεί ορθά, θα οδηγήσει σε βελτιστοποίηση του σημερινού συστήματος έκδοσης οικοδομικών αδειών.
Είναι ένα πρώτο στέρεο βήμα προς την ψηφιακή σύγκλιση. Προάγει συγχρόνως τον Μηχανικό στον πραγματικό του ρόλο που είναι να μελετάει και να επιβλέπει ορθώς τις κατασκευές και όχι απλώς να διακινεί φακέλους σε δημόσιες υπηρεσίες.
Μένουν ακόμα να γίνουν αρκετά σε αυτήν την κατεύθυνση. Κυρίως:
  • να φτιάξουμε το Μητρώο Συντελεστών Ιδιωτικών Έργων,
  • να προωθήσουμε την Ταυτότητα Κτιρίων,
  • να δημιουργήσουμε έναν ΓΟΚ σύγχρονο, τεκμηριωμένο και απλό
  • να συνδέσουμε ηλεκτρονικά όλες τις υπηρεσίες που εμπλέκονται στις αδειοδοτήσεις (Πυροσβεστική, Δασαρχείο, Αρχαιολογία, Εφορίες κλπ.)
  • να αποκτήσουμε σύγχρονες προδιαγραφές ιδιωτικών και δημοσίων έργων
  • να στελεχώσουμε επαρκώς τα πολεοδομικά γραφεία
  • να κωδικοποιήσουμε την πολεοδομική νομοθεσία.
Εκτός όμως από τα βήματα που έγιναν προς τη σωστή κατεύθυνση και μας βάζουν στον δρόμο της σύγκλισης με πρακτικές που βελτιστοποιούν την παραγωγή ιδιωτικών έργων στη χώρα, είχαμε δυστυχώς και δυο σημεία που εμπίπτουν στον Νόμο 4014/11, καθώς πρόκειται για εξόφθαλμες Αυθαιρεσίες!
  1. ΑΡΘΡΟ 12
Στο Άρθρο 12 περιγράφονται οι Προϋποθέσεις απόκτησης άδειας Ελεγκτή Δόμησης ως εξής:
Άρθρο 12
Προϋποθέσεις απόκτησης άδειας
1. Ο υποψήφιος ελεγκτής δόμησης πρέπει να διαθέτει τα παρακάτω προσόντα:
α) να είναι διπλωματούχος μηχανικός, μέλος του ΤΕΕ ή πτυχιούχος μηχανικός τεχνολογικής εκπαίδευσης, μέλος της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. ή μηχανικός που έχει αποκτήσει αναγνώριση
επαγγελματικών προσόντων στη χώρα μας κατ’ εφαρμογή
της σχετικής κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας,
β) να διαθέτει αποδεδειγμένη επαγγελματική εμπειρία σε θέματα μελέτης ή επίβλεψης ή κατασκευής κτιρίων τουλάχιστον δύο (2) ετών για την απόκτηση άδειας ελεγκτή δόμησης σε άδειες, που αφορούν κτίρια έως 1.000 τ.μ. και τουλάχιστον τεσσάρων (4) ετών για την απόκτηση άδειας ελεγκτή δόμησης σε άδειες, που αφορούν κτίρια μεγαλύτερα των 1.000 τ.μ..
Θεωρούμε ότι η εξίσωση των Διπλωματούχων Μηχανικών με τους Πτυχιούχους Μηχανικούς αποτελεί ισοπέδωση. Πιστεύουμε ότι ο νομοθέτης θα μπορούσε τουλάχιστον να ζητήσει μεγαλύτερη εμπειρία από τους πτυχιούχους μηχανικούς, όπως άλλωστε γίνεται και σε άλλες παρόμοιες διαδικασίες κρίσης επάρκειας στον δημόσιο τομέα. Επίσης, θέλουμε να ελέγχει ο καθένας ό,τι μπορεί να υπογράψει.
  1. ΑΡΘΡΟ 8
Στο Άρθρο 8 περιγράφεται το Μητρώο Μελετητών και Επιβλεπόντων Μηχανικών και τα αντίστοιχα καθήκοντα. Στις παραγράφους 2 και 3 διαβάζουμε τα εξής:
2. Οι μελετητές μηχανικοί ευθύνονται για την εκπόνηση
όλων των επί μέρους μελετών σύμφωνα με τις κείμενες
διατάξεις. Για τις άδειες δόμησης που αφορούν κτίρια
σε παραδοσιακό οικισμό, παραδοσιακό ή ιστορικό
τμήμα πόλης, οικιστικό σύνολο που έχει χαρακτηριστεί
ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, καθώς και κηρυγμένα
διατηρητέα κτίρια ή νεότερα μνημεία οι αρχιτεκτονικές
μελέτες εκπονούνται και υπογράφονται αποκλειστικά από
αρχιτέκτονες μηχανικούς και οι στατικές μελέτες από
τους αρμόδιους πολιτικούς μηχανικούς.
3. Οι επιβλέποντες μηχανικοί ευθύνονται ανά τομέα επίβλεψης:
α) Για την επίβλεψη των οικοδομικών εργασιών σύμφωνα
με τις μελέτες που συνοδεύουν την έγκριση δόμησης
και την άδεια δόμησης. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι
διατάξεις των άρθρων 341 και 342 του Κώδικα Βασικής
Πολεοδομικής Νομοθεσίας (π.δ. της 14.7.1999, Δ΄ 580).
β) Για τη συμπλήρωση των προβλεπόμενων στοιχείων
της Ταυτότητας του Κτιρίου σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3
του άρθρου 4 του ν. 3843/2010.
γ) Για την ενημέρωση της Υ.ΔΟΜ. για τον ορισμό της
ημερομηνίας ελέγχου.
Θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:
  • Στη διαβούλευση που έγινε το καλοκαίρι, το αρχικό κείμενο ήταν διαφορετικό.
  • Δεν άλλαξε απολύτως τίποτα από το κείμενο της διαβούλευσης ΕΚΤΟΣ από την προσθήκη της τροπολογίας «Για τις άδειες δόμησης που αφορούν κτίρια σε παραδοσιακό οικισμό, παραδοσιακό ή ιστορικό τμήμα πόλης, οικιστικό σύνολο που έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, καθώς και κηρυγμένα διατηρητέα κτίρια ή νεότερα μνημεία οι αρχιτεκτονικές μελέτες εκπονούνται και υπογράφονται αποκλειστικά από αρχιτέκτονες μηχανικούς και οι στατικές μελέτες από τους αρμόδιους πολιτικούς μηχανικούς.»
Σημειώνεται μάλιστα ότι κανένα σχόλιο στη διαβούλευση του καλοκαιριού δεν πρότεινε τη διατύπωση που μπήκε εμβόλιμα στο ψηφισθέν νομοσχέδιο.
  • Έντονα ερωτηματικά μας προκάλεσε το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης και ψήφισης του εν λόγω Σχεδίου Νόμου, μέσα στην αίθουσα της ολομέλειας της Βουλής βρίσκονταν ολιγάριθμοι βουλευτές. Προφανώς όλοι οι υπόλοιποι κινούνταν στους διαδρόμους αναζητώντας τον νέο Πρωθυπουργό που ορκίστηκε μετά από 2 μέρες.
  • Αδυνατούμε να ερμηνεύσουμε ποιοι είναι οι «αρμόδιοι πολιτικοί μηχανικοί». Υπάρχουν και αναρμόδιοι πολιτικοί μηχανικοί; Πώς διαχωρίζονται; Πώς θα τους επιλέξει ο πολίτης; Σε θέματα δημοσίου συμφέροντος, κρίνουμε ότι χρειάζεται μεγαλύτερη ευαισθησία και σαφήνεια. Ειδικά σε ό,τι αφορά υφιστάμενα διατηρητέα κτίρια που πρέπει να τα προστατέψουμε.
  • Γιατί απορυθμίζονται οι παγιωμένες εδώ και χρόνια συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος του μηχανικού σε ένα τεράστιο ποσοστό της περιφέρειας της χώρας; (Και μάλιστα σε συνθήκες κρίσης και έντονης οικονομικής δυσπραγίας.)
  • Γιατί δημιουργούνται απαγορεύσεις σε συναδέλφους μηχανικούς να ασκούν ένα επάγγελμα που μέχρι σήμερα ήταν ικανοί να ασκούν βάσει των κείμενων διατάξεων; Τι άλλαξε;
  • Γιατί προάγεται ο συγκεντρωτισμός αντί για τη διασπορά; Γιατί δημιουργούνται ολιγοπώλια στην άσκηση υπηρεσιών; Γιατί μπαίνουν φραγμοί χωρίς καμία αιτιολόγηση και τεκμηρίωση;
  • Έχει εξορθολογιστεί το ισχύον νομικό πλαίσιο χαρακτηρισμού ενός οικισμού ως παραδοσιακού ή ενός τμήματος πόλης ως παραδοσιακού και ιστορικού; Είναι ικανοποιητικός ο τρόπος με τον οποίον τα οικιστικά σύνολα χαρακτηρίζονται ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία;
  • Έχουν αντιληφθεί όσοι πρότειναν, στήριξαν και ψήφισαν το συγκεκριμένο εδάφιο ότι οδηγούν τους πολίτες σε λιγότερες εναλλακτικές για να μελετήσουν και να επιβλέψουν τα έργα που θέλουν να κατασκευάσουν;
  • Έχουν αντιληφθεί όσοι πρότειναν, στήριξαν και ψήφισαν το συγκεκριμένο εδάφιο ότι αυξάνουν το κόστος παροχής υπηρεσιών μελέτης-επίβλεψης σε ένα τεράστιο ποσοστό πολιτών σε όλη την περιφέρεια της χώρας;
  • Έχουν αντιληφθεί όσοι πρότειναν, στήριξαν και ψήφισαν το συγκεκριμένο εδάφιο ότι οδηγούν στον αφανισμό και στην εξαθλίωση ένα παραγωγικό κομμάτι μηχανικών σε όλη την ελληνική επικράτεια που επιλέγει να ασκεί ελεύθερο επάγγελμα αντί να ρέπει στον παρασιτισμό;
  • Έχουν επίγνωση οι αρμόδιοι ότι σε συνθήκες αυξανόμενης ύφεσης της οικονομίας και εκρηκτικής ανεργίας των νέων κλείνουν πόρτες εργασίας σε επαγγελματίες με προσόντα και σπουδές; Ξέρουν ότι με την απόφασή τους αυτή τους βγάζουν το εισιτήριο της μετανάστευσης;
ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΛΟΓΟΥΣ
ΚΑΙ ΜΕ ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑΣ
ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΤΥΧΩΝ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ:
1. Να επανέλθει το Άρθρο 8, όταν δημοσιευτεί σε ΦΕΚ, στη διατύπωση της διαβούλευσης του OpenGov.
2. Να ξεκινήσει διάλογος με πρωτοβουλία του ΤΕΕ, σαφές χρονοδιάγραμμα και τη συμμετοχή του ΣΠΜΕ και όλων των εμπλεκόμενων συλλόγων για τις άδειες δόμησης που αφορούν υφιστάμενα και νέα κτίρια σε παραδοσιακό οικισμό, παραδοσιακό ή ιστορικό τμήμα πόλης, οικιστικό σύνολο που έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, καθώς και κηρυγμένα διατηρητέα κτίρια ή νεότερα μνημεία.
Εκεί θα ακουστούν νηφάλια και καλοπροαίρετα όλες οι απόψεις και θα οδηγηθούμε σίγουρα σε μια τεκμηριωμένη λύση.
3. Να συναντηθούμε άμεσα ως ΣΠΜΕ με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, ώστε να εκθέσουμε τις απόψεις μας.
ΠΑΣΚ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια: