Ίσως το κυριότερο γνώρισμα των τελευταίων χρόνων στο χώρο της εργασίας και της εκπαίδευσης είναι η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη στον τομέα της παραγωγής. Αυτή η εξέλιξη είναι εύλογο πως δημιουργεί νέα δεδομένα στην αγορά εργασίας αλλά και στο χώρο του πανεπιστημίου. Το γεγονός αυτό σε συνάρτηση με την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση σε πανεπιστημιακή εκπαίδευση και με την αθρόα είσοδο στην αγορά εργασίας Ελλήνων αποφοίτων κυρίως από πανεπιστήμια του Αγγλοσαξονικού προτύπου λειτουργίας, έχει δημιουργήσει αρκετά προβλήματα. Το πρωταρχικό θέμα για τους αποφοίτους των ελληνικών πολυτεχνείων είναι πως ενώ ο κύκλος σπουδών τους διαρκεί πέντε έτη, ο κύκλος σπουδών του αγγλοσαξονικού προτύπου διαρκεί εξίσου πέντε ή και σε μερικές περιπτώσεις τέσσερα χρόνια, με την βασική διαφορά όμως την ενσωμάτωση και μεταπτυχιακού κύκλου επιπέδου Master στο πρότυπο αυτό. Παρουσιάζεται το φαινόμενο λοιπόν άνθρωποι με ίδια έτη φοίτησης να έχουν διαφορετικού ακαδημαϊκού επιπέδου τίτλο σπουδών. Είναι εύλογο λοιπόν να δημιουργούνται κάποιες ανισότητες στη αγορά εργασίας στον κλάδο των μηχανικών. Υπερασπιζόμενοι το ίσο δικαίωμα πρόσβασης στην εργασία θεωρώ πως κάτι τέτοιο είναι δείγμα κοινωνικής αδικίας.
Ήδη από το 2002 στο πλαίσιο δράσης του ΤΕΕ, υπάρχει μια ολοκληρωμένη διαβούλευση με τα Πολυτεχνεία, τις Πολυτεχνικές Σχολές και τους Συλλόγους των Μηχανικών. Στόχος μας θα πρέπει να είναι η υιοθέτηση των προτάσεων των Πρυτανικών αρχών των Πολυτεχνείων της χώρας, του Τ.Ε.Ε. και του Ανώτατου Συμβουλίου Παιδείας σχετικά με την αντιστοίχηση των τίτλων σπουδών των Ελληνικών Πολυτεχνείων με εκείνους του Αγγλοσαξονικού Master. Θα πρέπει να διερευνήσουμε σε συνεργασία με το ΤΕΕ, το μείζον θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων καθώς και τη δυνατότητα μετατροπής των διπλωμάτων των μηχανικών σε master.
Ο πενταετής κύκλος σπουδών των διπλωματούχων μηχανικών είναι βασική προϋπόθεση για την απόκτηση γνώσεων επιπέδου κατάλληλου για την άσκηση του επαγγέλματος του μηχανικού. Η αναγνώριση του διπλώματος των μηχανικών από τα ελληνικά ΑΕΙ, ως ισότιμου του αγγλοσαξονικού Master, είναι επιβεβλημένη λόγω της 5ετούς διάρκειας και του υψηλού επιπέδου σπουδών.
Ειδικότερα, οι τίτλοι σπουδών Σχολών και Τμημάτων των Ελληνικών Πανεπιστημίων που αναφέρονται σε αντικείμενα με θετικό-εφαρμοσμένο (τεχνολογικό) προσανατολισμό και που προκύπτουν ύστερα από σπουδές πενταετούς διάρκειας και ενιαίας αδιάσπαστης δομής, στις οποίες περιλαμβάνεται και ένα εξάμηνο τουλάχιστον για την εκπόνηση της αναγκαίας διπλωματικής εργασίας εμβάθυνσης, θα πρέπει να είναι ισοδύναμοι με το δίπλωμα Master που χορηγούν τα ομοταγή με τα Ελληνικά ΑΕΙ Αγγλοσαξονικά Πανεπιστήμια.
Την ίδια στιγμή που το δίπλωμα 5ετούς κύκλου σπουδών θα αναγνωρίζεται ως Master of Science in Civil Engineering, θα πρέπει να αποτελεί και προϋπόθεση για την πρόσβαση στο Επάγγελμα. Έτσι θα διασφαλίζεται ότι τα διπλώματα δεν θα υποβαθμιστούν. Όμως το πλαίσιο άσκησης των επαγγελμάτων θα πρέπει να αναθεωρηθεί ώστε να μπορούν παλαιές και νέες ειδικότητες με παράλληλη πρόσβαση να ασκούν το επάγγελμα.
Συμπληρωματικά, ο ρόλος του ΤΕΕ θα πρέπει να αναγνωριστεί ως φορέας πιστοποίησης των προσόντων και των επαγγελματικών δικαιωμάτων όλων των Διπλωματούχων της Ανώτατης Εκπαίδευσης και όλων των βαθμίδων της τεχνικής εκπαίδευσης.
Ήδη από το 2002 στο πλαίσιο δράσης του ΤΕΕ, υπάρχει μια ολοκληρωμένη διαβούλευση με τα Πολυτεχνεία, τις Πολυτεχνικές Σχολές και τους Συλλόγους των Μηχανικών. Στόχος μας θα πρέπει να είναι η υιοθέτηση των προτάσεων των Πρυτανικών αρχών των Πολυτεχνείων της χώρας, του Τ.Ε.Ε. και του Ανώτατου Συμβουλίου Παιδείας σχετικά με την αντιστοίχηση των τίτλων σπουδών των Ελληνικών Πολυτεχνείων με εκείνους του Αγγλοσαξονικού Master. Θα πρέπει να διερευνήσουμε σε συνεργασία με το ΤΕΕ, το μείζον θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων καθώς και τη δυνατότητα μετατροπής των διπλωμάτων των μηχανικών σε master.
Ο πενταετής κύκλος σπουδών των διπλωματούχων μηχανικών είναι βασική προϋπόθεση για την απόκτηση γνώσεων επιπέδου κατάλληλου για την άσκηση του επαγγέλματος του μηχανικού. Η αναγνώριση του διπλώματος των μηχανικών από τα ελληνικά ΑΕΙ, ως ισότιμου του αγγλοσαξονικού Master, είναι επιβεβλημένη λόγω της 5ετούς διάρκειας και του υψηλού επιπέδου σπουδών.
Ειδικότερα, οι τίτλοι σπουδών Σχολών και Τμημάτων των Ελληνικών Πανεπιστημίων που αναφέρονται σε αντικείμενα με θετικό-εφαρμοσμένο (τεχνολογικό) προσανατολισμό και που προκύπτουν ύστερα από σπουδές πενταετούς διάρκειας και ενιαίας αδιάσπαστης δομής, στις οποίες περιλαμβάνεται και ένα εξάμηνο τουλάχιστον για την εκπόνηση της αναγκαίας διπλωματικής εργασίας εμβάθυνσης, θα πρέπει να είναι ισοδύναμοι με το δίπλωμα Master που χορηγούν τα ομοταγή με τα Ελληνικά ΑΕΙ Αγγλοσαξονικά Πανεπιστήμια.
Την ίδια στιγμή που το δίπλωμα 5ετούς κύκλου σπουδών θα αναγνωρίζεται ως Master of Science in Civil Engineering, θα πρέπει να αποτελεί και προϋπόθεση για την πρόσβαση στο Επάγγελμα. Έτσι θα διασφαλίζεται ότι τα διπλώματα δεν θα υποβαθμιστούν. Όμως το πλαίσιο άσκησης των επαγγελμάτων θα πρέπει να αναθεωρηθεί ώστε να μπορούν παλαιές και νέες ειδικότητες με παράλληλη πρόσβαση να ασκούν το επάγγελμα.
Συμπληρωματικά, ο ρόλος του ΤΕΕ θα πρέπει να αναγνωριστεί ως φορέας πιστοποίησης των προσόντων και των επαγγελματικών δικαιωμάτων όλων των Διπλωματούχων της Ανώτατης Εκπαίδευσης και όλων των βαθμίδων της τεχνικής εκπαίδευσης.
1 σχόλιο:
Παππούλη, αυτά τα λέγαμε από τότε που είμασταν στο ΕΜΠ και εν τω μεταξύ πέρασαν και 15 χρόνια.... Ακόμη το συζητάμε.
Δημοσίευση σχολίου