Τα ποσοστά μείωσης εκπομπών ρύπων που υπολογίζεται να επιτευχθούν από την ποιοτική αναβάθμιση των δημοσίων σχολικών κτιρίων είναι εντυπωσιακά. Ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) με την εφαρμογή του προγράμματος βιοκλιματικού σχεδιασμού και ποιοτικής αναβάθμισης υφισταμένων σχολικών κτιρίων υπολογίζει ότι έχει ήδη επιφέρει μειώσεις ρύπων που αντιστοιχούν στη φύτευση πάνω από 3.000 δέντρων. Εάν το πρόγραμμα συνεχιστεί βάσει προγράμματος, η αντιστοιχία θα ξεπεράσει τα 30.000 δέντρα. Τα στοιχεία αυτά από μόνα τους αρκούν να δικαιολογήσουν την επένδυση.
Οι μέθοδοι είναι απλές αλλά συνάμα πρωτοποριακές τουλάχιστον για δημόσια κτίρια: φωτοβολταϊκά συστήματα, έλεγχος εξωτερικού φωτισμού, αντιστάθμιση στα λεβητοστάσια και αντικατάσταση μονώσεων σωληνώσεων, νέοι λέβητες και καυστήρες, βαλβίδες ρυθμιζόμενου χρόνου ροής για την εξοικονόμηση νερού, αντικατάσταση λαμπτήρων και φωτιστικών σωμάτων πυρακτώσεως με αντίστοιχα υψηλής ενεργειακής απόδοσης, έλεγχος φωτισμού αιθουσών διδασκαλίας με αισθητήρες παρουσίας, ανεμιστήρες οροφής στις αίθουσες διδασκαλίας, αντικατάσταση υαλοστασίων με αντίστοιχα υψηλής ενεργειακής απόδοσης, συστήματα βελτίωσης συνημιτόνου στους ηλεκτρικούς πίνακες.
Επειδή όμως αειφόρος ανάπτυξη δεν είναι μόνο η επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων αλλά και οικονομικών και κοινωνικών, οφείλουμε να προχωράμε προς μια κατεύθυνση που θα πληροί όλες τις παραμέτρους.
Είναι συχνός ο φόβος για τις πράσινες επενδύσεις κυρίως σε υφιστάμενα κτίρια λόγω κόστους ακόμη και αν είναι καταφανές σήμερα ότι από τα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας και φυσικών πόρων μειώνονται δραστικά οι λογαριασμοί κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και κατανάλωσης ύδατος, σε σημείο που το κόστος τοποθέτησης των συστημάτων να αποσβαίνεται σε περίπου 12 μήνες από την εγκατάσταση. Έρευνα του αμερικανού ερευνητή Gregory Kats του 2006 για την απόδοση κόστους των πράσινων σχολείων καταλήγει ότι η κατασκευή ενός οικολογικού σχολείου κοστίζει μόλις 2% περισσότερο από την κατασκευή ενός συμβατικού σχολείο, ενώ αποφέρει 20 φορές περισσότερα οικονομικά οφέλη σε βάθος χρόνου από την εξοικονόμηση σε ενέργεια.
Στην Ελλάδα τα οικονομικά οφέλη θα μπορούσαν να είναι ακόμη μεγαλύτερα εάν άλλαζε η νομοθεσία και τα σχολεία είχαν τη δυνατότητα και πώλησης της ενέργειας την οποία παρήγαγαν μέσω των φωτοβολτϊκών ή άλλων συστημάτων ΑΠΕ που τοποθετούνται. Η επίτευξη παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τα ΑΠΕ που εγκαθίστανται στα σχολικά κτίρια πλέον είναι δεδομένη. Εάν μπορούσαν και να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο εντός του οικιστικού ιστού με μηδενικές απώλειες μεταφοράς και αποφορτίζοντας τις γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, θα μπορούσαν να προκύπτουν επιπλέον έσοδα ενώ οι γειτονικές περιοχές θα είχαν πιο φτηνό ρεύμα και δεν θα υπήρχαν κίνδυνοι υπερφόρτωσης και υψηλού κόστους για τη ΔΕΗ.
Ο αντίλογος εύλογος: τα σχολεία δεν είναι σταθμοί παραγωγής ενέργειας και πρώτη έρχεται η ασφάλεια των μαθητών. Αυτή είναι άλλωστε και η 3η διάσταση της αειφόρου ανάπτυξης –η κοινωνική μέριμνα- την οποία όμως καλύπτουν τα οικολογικά σχολεία. Τα πράσινα σχολεία παρέχουν πολύ πιο υγιεινό περιβάλλον από ό,τι τα συμβατικά κτίρια. Είναι αποδεδειγμένο ότι το επίπεδο υγιεινής των σχολικών χώρων έχει σαφείς επιπτώσεις όχι μόνο στην υγεία αλλά και στην απόδοση των μαθητών. Πέρα από αυτό, ένα σχολείο με τόσες περιβαλλοντικές εφαρμογές είναι από μόνο του φορέας διαμόρφωσης οικολογικής συνείδησης.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Κεφάλαιο, στις 11 Σεπτεμβρίου 2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου