Τρίτη, Νοεμβρίου 20, 2007

Αλλαγή του Θεσμικού Πλαισίου του Τ.Ε.Ε.

Θα ξεκινήσω την ανάλυση των θεμάτων του Τεχνικού Επιμελητηρίου με ένα θεσμικό θέμα και πολύ σύντομα θα ακολουθήσω με το ασφαλιστικό που βρίσκεται (και θα βρίσκεται για πολύ καιρό) στην αιχμή του ενδιαφέροντος για τους μηχανικούς.
Η ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος έχει εκφρασθεί επανειλημμένα , αλλά παρατηρείται μια έντονη στασιμότητα με άλλοθι την έλλειψη συγκροτημένης πλειοψηφίας σε ολόκληρο το φάσμα των αλλαγών που απαιτούνται. Η πανσπερμία των απόψεων ανάλογα με το διαφορετικό πρίσμα συμφερόντων από το οποίο αντιμετωπίζουν το θέμα οι διάφορες παρατάξεις καθώς και η επιθυμία κατοχύρωσης κεκτημένων, οδηγούν την προσπάθεια συνεχώς σε αδιέξοδο. Πρέπει όμως να συνειδητοποιήσουμε όλοι πως μόνο με σημαντικές τομές θα κατορθώσουμε να δημιουργήσουμε ένα θεσμικό πλαίσιο αντάξιο των απαιτήσεων των μηχανικών και των συνθηκών του 21ου αιώνα. Και επειδή το Επιμελητήριο δεν είναι Ε.Φ.Ε.Ε., θα πρέπει οι μεγαλύτερες παρατάξεις να πάψουν να είναι όμηροι των μικρών και αμελητέων παρατάξεων, να αναλάβουν το κόστος της πολιτικής συμφωνίας σε αυτονόητα ζητήματα, έτσι ώστε να μην οδηγηθούμε στην παρακμή και την πλήρη απαξίωση. Υπενθυμίζω πως η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με Υπουργική Απόφαση ύστερα από πρόταση της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε.


Είναι γεγονός πως τα Μέλη της Αντιπροσωπείας όταν μιλάνε για αλλαγή του Θεσμικού Πλαισίου έχουν στο μυαλό τους αποκλειστικά και μόνο τον τρόπο εκλογής των οργάνων του Τ.Ε.Ε. εξ΄ αιτίας κυρίως των χρονοβόρων διαδικασιών και των προβλημάτων που προκύπτουν στην εκλογή των Προεδρείων Διοικούσας Επιτροπής και Αντιπροσωπείας.
Αλλαγή του Θεσμικού Πλαισίου δεν είναι αυτό ή τουλάχιστον δεν είναι μόνο αυτό.
Ο ένας άξονας αφορά πράγματι στον τρόπο εκλογής όλων των οργάνων του Επιμελητηρίου και αυτό συμβαίνει γιατί όλοι μας έχουμε εντοπίσει σημαντικές δυσλειτουργίες σε πολλά επίπεδα.
Οι μεγάλες καθυστερήσεις που έχουν κατά καιρούς παρατηρηθεί στη διαδικασία εκλογής των οργάνων καθιστούν αναγκαία την εφαρμογή κανόνων που θα θωρακίσουν τη διαδικασία από εκφυλιστικά φαινόμενα. Η ξεκάθαρη εφαρμογή και η χωρίς αμφισβητήσεις χρήση του τετραγωνικού πίνακα για την εκλογή των μελών της Αντιπροσωπείας είναι το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ η ριζική αλλαγή του τρόπου εκλογής του Προέδρου του Τ.Ε.Ε. αλλά και των υπόλοιπων οργάνων, αποτελεί προαπαιτούμενο για οποιαδήποτε προσπάθεια εκσυγχρονισμού τους.
Ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού Επιμελητηρίου προτείνεται να εκλέγεται απ΄ ευθείας από τα μέλη του ΤΕΕ με πανελλαδική ψηφοφορία. Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία από κανέναν από τους υποψηφίους η εκλογή επαναλαμβάνεται ύστερα από επτά ημέρες ανάμεσα στους δύο πλειοψηφίσαντες. Οι εκλογές πραγματοποιούνται την πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου κάθε τέσσερα χρόνια και ο νεοεκλεγείς Πρόεδρος αναλαμβάνει καθήκοντα την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους, ενώ ήδη έχει εκλεγεί η Διοικούσα Επιτροπή, το υπόλοιπο Προεδρείο της και το Προεδρείο της Αντιπροσωπείας σε δύο συνεχόμενες συνεδριάσεις της νεοεκλεγείσας Αντιπροσωπείας το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου.
Προτείνεται η Διοικούσα Επιτροπή να είναι 17μελής. Η εκλογή των υπόλοιπων 16 μελών της Διοικούσας θα γίνεται με βάση την απλή αναλογική και σύμφωνα με το σύνολο των ψηφοδελτίων που έλαβε κάθε συνδυασμός στις εκλογές της Κεντρικής Αντιπροσωπείας. Τα μέλη της Διοικούσας που αντιστοιχούν σε κάθε παράταξη θα εκλέγονται από τα εκλεγμένα μέλη με το ψηφοδέλτιο της συγκεκριμένης παράταξης στην Κεντρική Αντιπροσωπεία σε ενιαίο ψηφοδέλτιο με μονοσταυρία. Η εκλογή των Προεδρείων της Διοικούσας Επιτροπής και της Αντιπροσωπείας θα γίνονται σε μία ψηφοφορία για όλες τις θέσεις του Προεδρείου με ενιαίο ψηφοδέλτιο για να αποφεύγονται οι καθυστερήσεις και να είναι εφικτή η ολοκλήρωση των διαδικασιών εντός του παραπάνω χρονικού ορίου. Τα ψηφοδέλτια των συνδυασμών για την Κεντρική Αντιπροσωπεία πρέπει να έχουν πανελλαδικό χαρακτήρα με υποψηφίους σε τουλάχιστον δέκα Περιφερειακά Τμήματα και για να συμμετάσχουν στη διαδικασία κατανομής εδρών θα πρέπει να έχουν συγκεντρώσει πανελλαδικά τουλάχιστον το 2% των έγκυρων ψηφοδελτίων ή να συγκεντρώνουν το εκλογικό μέτρο στην α κατανομή σε κάποιο Περιφερειακό Τμήμα. Με αντίστοιχο τρόπο πραγματοποιούνται οι εκλογές των οργάνων και στα Περιφερειακά Τμήματα.
Εκτός από την εκλογική διαδικασία προτείνονται τροποποιήσεις σε άλλους τομείς της λειτουργίας και δραστηριότητας του Επιμελητηρίου.
Η περιφερειακή διάρθρωση του Τεχνικού Επιμελητηρίου θα πρέπει να εναρμονισθεί με τη διοικητική διαίρεση της χώρας με μοναδικές εξαιρέσεις στις νησιωτικές περιοχές.
Οι Μόνιμες Επιτροπές σε πολλές περιπτώσεις υπολειτουργούν και δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα. Η στελέχωσή τους ως επί το πλείστον δεν γίνεται με αξιοκρατικά και επιστημονικά κριτήρια αλλά αποτελούν ένα είδος ρουσφετιού για τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής και δεν ανταποκρίνονται στο ρόλο τους. Ταυτόχρονα η Κεντρική Αντιπροσωπεία του Τ.Ε.Ε. συνεχώς υποβαθμίζεται και τα μέλη της εξαντλούν το ρόλο τους με την εκλογή των μελών της Διοικούσας Επιτροπής. Απαιτείται να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις έτσι ώστε τα μέλη της Αντιπροσωπείας να συμβάλλουν στη διαμόρφωση των θέσεων του ΤΕΕ σε όλους τους σημαντικούς τομείς δράσης του. Προτείνεται η κατάργηση των μόνιμων επιτροπών και των ομάδων εργασίας με τη σημερινή τους μορφή και η σύσταση των παρακάτω 20 Θεματικών Επιτροπών στις οποίες θα συμμετέχουν σε κάθε μία 10 μέλη της Αντιπροσωπείας και 7 εμπειρογνώμονες μηχανικοί. Κάθε μέλος της Διοικούσας Επιτροπής και του Προεδρείου της Αντιπροσωπείας εκτός των Προέδρων (16+4=20) συμμετέχει ως συντονιστής σε μία από τις επιτροπές αυτές. Οι τακτικές συνεδριάσεις της Αντιπροσωπείας θα είναι διήμερες, την πρώτη ημέρα θα συνεδριάζει η ολομέλεια της Αντιπροσωπείας και την επόμενη οι Θεματικές Επιτροπές. Οι προτάσεις τους είναι προσβάσιμες σε όλους τους μηχανικούς σε δικτυακό τόπο μέσω της ιστοσελίδας του ΤΕΕ. Η κατανομή των μελών της Αντιπροσωπείας στις Θεματικές Επιτροπές γίνεται με απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής.
Προτείνεται η σύσταση των παρακάτω Θεματικών Επιτροπών: Επιτροπή Επαγγελματικών Θεμάτων, Επιτροπή Ασφαλιστικών Θεμάτων, Επιτροπή Παιδείας, Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων, Επιτροπή Περιβάλλοντος, Επιτροπή Κατασκευών Δημοσίων Έργων, Επιτροπή Μελετών Δημοσίων Έργων, Επιτροπή Βιομηχανίας και Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, Επιτροπή Ενέργειας, Επιτροπή Πολεοδομίας και Χωροταξίας, Επιτροπή Ιδιωτικών Έργων και Οικοδομικής Δραστηριότητας, Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών, Επιτροπή Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών, Επιτροπή Συγκοινωνιών και Μεταφορών, Επιτροπή Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Επιτροπή Νέων Μηχανικών, Επιτροπή Απασχόλησης, Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Επιτροπή Τυποποίησης και Πιστοποίησης, Επιτροπή Πολιτισμού και Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Επίσης προτείνεται για λόγους διαφάνειας και ενημέρωσης των μηχανικών τα πρακτικά των συνεδριάσεων της Διοικούσας Επιτροπής να επικυρώνονται εντός επτά ημερών, να υπογράφονται από τον Πρόεδρο και το Γενικό Γραμματέα εντός δεκαπέντε ημερών και στη συνέχεια να αποστέλλονται ηλεκτρονικά στα μέλη της Αντιπροσωπείας και στα μέλη των Διοικουσών Επιτροπών των Περιφερειακών Τμημάτων ενώ ταυτόχρονα αναρτώνται στο διαδίκτυο. (Το πρώτο σκέλος της παραπάνω πρότασης υλοποιείται ήδη στην τρέχουσα θητεία και αναμένεται η απάντηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την ανάρτηση των πρακτικών στο διαδίκτυο).
Η διαδικασία χορήγησης της άδειας άσκησης επαγγέλματος έχει εκφυλιστεί και είναι απαραίτητο να τροποποιηθεί ριζικά και να γίνει πιο ουσιαστική.
Είναι απαραίτητο να υπάρξει άμεση κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων όλων των νέων ειδικοτήτων καθώς και αναβάθμιση και αξιοποίηση των Επιστημονικών Επιτροπών Ειδικοτήτων οι οποίες θα χειριστούν τα παραπάνω θέματα.
Αυτές είναι μερικές από τις προτάσεις μου για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου του Τ.Ε.Ε. οι οποίες ευελπιστώ πως θα αποτελέσουν βάση για την ανταλλαγή απόψεων πάνω σε αυτό το θέμα και θα συνδυαστούν και με τις δικές σας προτάσεις τις οποίες περιμένω.

Δεν υπάρχουν σχόλια: