Σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του υπουργού Παιδείας Ευριπίδη Στυλιανίδη, ως το τέλος του χρόνου θα προωθηθεί στη Βουλή προς ψήφιση σχέδιο νόμου με το οποίο θα χαρακτηριστούν μεταλυκειακή βαθμίδα εκπαίδευσης τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών που λειτουργούν στη χώρα μας ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων και στους αποφοίτους τους θα χορηγούνται επαγγελματικά δικαιώματα ισότιμα με αυτά του πανεπιστημίου. Το πρόσχημα για την ψήφιση του παραπάνω νόμου είναι η ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της κοινοτικής οδηγίας 36/2005.
Η συγκεκριμένη οδηγία όχι μόνο δεν ωφελεί την Ελλάδα, αλλά ναρκοθετεί το χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, υποβαθμίζει τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, καταρρακώνει το κύρος των επιστημόνων και το ρόλο τους στην κοινωνία. Με άλλα λόγια ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, για να σπείρει θύελλες και να θερίσει καταιγίδες, καθώς με την ενσωμάτωση της η ελληνική πολιτεία αποδέχεται ουσιαστικά τη χειρότερη μορφή εμπορευματοποίηση της Παιδείας, όπως αυτή που παρέχεται με τη μέθοδο του «φραντσάϊζινγκ» που χρησιμοποιείται για το άνοιγμα fast food και επιτρέπει να λειτουργούν ανεξέλεγκτα καταστήματα που προσφέρουν έναντι εξαιρετικά υψηλής αμοιβής απολύτως αμφιβόλου ποιότητας διπλώματα.
Η συγκεκριμένη οδηγία όχι μόνο δεν ωφελεί την Ελλάδα, αλλά ναρκοθετεί το χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, υποβαθμίζει τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, καταρρακώνει το κύρος των επιστημόνων και το ρόλο τους στην κοινωνία. Με άλλα λόγια ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, για να σπείρει θύελλες και να θερίσει καταιγίδες, καθώς με την ενσωμάτωση της η ελληνική πολιτεία αποδέχεται ουσιαστικά τη χειρότερη μορφή εμπορευματοποίηση της Παιδείας, όπως αυτή που παρέχεται με τη μέθοδο του «φραντσάϊζινγκ» που χρησιμοποιείται για το άνοιγμα fast food και επιτρέπει να λειτουργούν ανεξέλεγκτα καταστήματα που προσφέρουν έναντι εξαιρετικά υψηλής αμοιβής απολύτως αμφιβόλου ποιότητας διπλώματα.
Το ΤΕΕ θεωρεί ότι οι συγκεκριμένες προβλέψεις της κοινοτικής οδηγίας 36/2005 υπερβαίνουν την ιδρυτική διακήρυξη της Ε.Ε. σύμφωνα με την οποία η Παιδεία είναι εθνική υπόθεση για τα κράτη-μέλη. Η ενσωμάτωση τους στο εθνικό δίκαιο δεν πρέπει να υπερισχύσουν του Συντάγματος που σαφώς προβλέπει ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση παρέχεται από δημόσια ιδρύματα.
Το Σύνταγμα επίσης, στο γράμμα και στο πνεύμα του, συνδέει τα επαγγελματικά δικαιώματα με τα αληθή ακαδημαϊκά προσόντα. Η μεταξύ τους αποδέσμευση αποτελεί ένα πλασματικό κατασκεύασμα, το οποίο εντείνει υπάρχουσες και δημιουργεί νέες στρεβλώσεις. Δεν μπορεί η ενσωμάτωση να λειτουργήσει ως μια απόφαση εμπορικής αντίληψης που θα υποβαθμίζει την επιστημονική γνώση και το κύρος του επιστήμονα.
Με βάση αυτά τα δεδομένα θα πρέπει να αντιδράσει η ελληνική Πολιτεία. Αλλά ακόμη και στην περίπτωση που η κυβέρνηση θα επιλέξει να πορευτεί αντίθετα και επιχειρήσει εσπευσμένα και άκριτα τη μεταφορά της οδηγίας στο Εθνικό Δίκαιο, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι:
Είναι απαραίτητο επίσης, να τονιστεί για μια ακόμη φορά – ώστε να μην υπάρξει οποιαδήποτε εσκεμμένη ή σκόπιμη στρέβλωση – ότι δεν επιθυμούμε και δεν σκοπεύουμε να βάλουμε φραγμό στην πρόσβαση στην εργασία για κανέναν νέο άνθρωπο, με την προϋπόθεση ότι κατέχει τις γνώσεις που απαιτούνται, οι οποίες πιστοποιούνται από ένα υπεύθυνο δημόσιο σύστημα, στο οποίο μετέχουν και οι αντίστοιχοι, κατά περίπτωση, επιστημονικοί φορείς.
Αταλάντευτη θέση του Τεχνικού Επιμελητηρίου παραμένει ότι η Παιδεία, που είναι δικαίωμα του καθενός, δεν μπορεί να απαλλαγεί από το δημόσιο χαρακτήρα και να μετεξελιχτεί σε «εμπόριο ονείρων».
Το Σύνταγμα επίσης, στο γράμμα και στο πνεύμα του, συνδέει τα επαγγελματικά δικαιώματα με τα αληθή ακαδημαϊκά προσόντα. Η μεταξύ τους αποδέσμευση αποτελεί ένα πλασματικό κατασκεύασμα, το οποίο εντείνει υπάρχουσες και δημιουργεί νέες στρεβλώσεις. Δεν μπορεί η ενσωμάτωση να λειτουργήσει ως μια απόφαση εμπορικής αντίληψης που θα υποβαθμίζει την επιστημονική γνώση και το κύρος του επιστήμονα.
Με βάση αυτά τα δεδομένα θα πρέπει να αντιδράσει η ελληνική Πολιτεία. Αλλά ακόμη και στην περίπτωση που η κυβέρνηση θα επιλέξει να πορευτεί αντίθετα και επιχειρήσει εσπευσμένα και άκριτα τη μεταφορά της οδηγίας στο Εθνικό Δίκαιο, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι:
- Το ΤΕΕ – αλλά και όλοι οι άλλοι επιστημονικοί φορείς της χώρας, από κοινού με την εκπαιδευτική και φοιτητική κοινότητα – θα αντιδράσουν σε μια τέτοια καταστροφική ανατροπή στο χώρο της Παιδείας.
- Το ΤΕΕ θα διεκδικήσει την αυτονόητη και πέρα ως πέρα νόμιμη συμμετοχή του σε όλες τις φάσεις των διεργασιών για την ενσωμάτωση της οδηγίας στην ελληνική νομοθεσία, απαιτώντας να εφαρμοστούν οι ίδιες αυστηρές – νομικές και άλλες – προϋποθέσεις που ισχύουν για την αναγνώριση μέρους ή του συνόλου επαγγελματικών δικαιωμάτων στις χώρες οι οποίες σήμερα επιδίδονται στο απαράδεκτο εμπόριο της παραπαιδείας εκτός των συνόρων τους.
Είναι απαραίτητο επίσης, να τονιστεί για μια ακόμη φορά – ώστε να μην υπάρξει οποιαδήποτε εσκεμμένη ή σκόπιμη στρέβλωση – ότι δεν επιθυμούμε και δεν σκοπεύουμε να βάλουμε φραγμό στην πρόσβαση στην εργασία για κανέναν νέο άνθρωπο, με την προϋπόθεση ότι κατέχει τις γνώσεις που απαιτούνται, οι οποίες πιστοποιούνται από ένα υπεύθυνο δημόσιο σύστημα, στο οποίο μετέχουν και οι αντίστοιχοι, κατά περίπτωση, επιστημονικοί φορείς.
Αταλάντευτη θέση του Τεχνικού Επιμελητηρίου παραμένει ότι η Παιδεία, που είναι δικαίωμα του καθενός, δεν μπορεί να απαλλαγεί από το δημόσιο χαρακτήρα και να μετεξελιχτεί σε «εμπόριο ονείρων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου