Πολλά ερωτηματικά προκαλούν οι διαδικασίες που ακολουθούν οι υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ σε μια σειρά από εργολαβίες που σχετίζονται με συντηρήσεις οδικών έργων. Συγκεκριμένα από τις αρχές του έτους δημοπρατήθηκαν από διάφορες υπηρεσίες του Υπουργείου έργα που αφορούν στη συντήρηση των οδικών αξόνων αρμοδιότητάς τους (εργασίες συντήρησης ασφαλτικών, πρασίνου, στηθαίων ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμού, σηματοδότησης κλπ). Από αυτούς τους διαγωνισμούς κατακυρώθηκαν επιλεκτικά αυτοί στους οποίους οι προσωρινοί μειοδότες είχαν προσφέρει χαμηλές εκπτώσεις, ενώ ανακαλούνται χωρίς ουσιαστική αιτιολόγηση οι διακηρύξεις των διαγωνισμών στους οποίους οι εκπτώσεις είναι κατά πολύ μεγαλύτερες και άρα πολύ πιο συμφέρουσες για το Δημόσιο.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό από οποιονδήποτε ότι η ύπαρξη έργων συντήρησης οδικών αξόνων είναι επιβεβλημένη με δεδομένο ότι αυτά αντιμετωπίζουν άμεσες και απρόβλεπτες ανάγκες που άπτονται της ασφάλειας των διακινούμενων σε αυτούς. Επιπροσθέτως όλοι αντιλαμβανόμαστε καθημερινά την απουσία συντήρησης βλέποντας την κατάσταση που επικρατεί στο οδόστρωμα και στις νησίδες των μεγάλων οδών της Αθήνας. Οι λακκούβες στους δρόμους, τα κατεστραμμένα προστατευτικά στηθαία (μπάρες), η έλλειψη φωτισμού λόγω πεσμένων ιστών και σβησμένων λαμπτήρων, οι χαλασμένοι σηματοδότες, είναι μέρος της καθημερινότητάς μας και εκθέτουν σε κίνδυνο τους χρήστες του οδικού δικτύου.
Αναρωτιέται λοιπόν κανείς με ποια κριτήρια το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν κατακυρώνει διαγωνισμούς άμεσα αναγκαίων έργων με εκπτώσεις συμφέρουσες για το Δημόσιο, τη στιγμή που κατακυρώνει διαγωνισμούς σε αντίστοιχα έργα όπου οι προσφερόμενες εκπτώσεις είναι χαμηλές και άρα όχι τόσο συμφέρουσες.
Επομένως: ακυρώνονται χωρίς επαρκή αιτιολόγηση οι διαγωνισμοί σε μια σειρά από έργα όπου οι μειοδότες έχουν προσφέρει εκπτώσεις μεταξύ 40% - 60% προκειμένου ενδεχομένως αυτά να ομαδοποιηθούν και να δημοπρατηθούν εκ νέου σε μία εργολαβία, όπου είναι πιθανό ο μειοδότης να προσφέρει έκπτωση της τάξης του 10% (όπως συμβαίνει στα αντίστοιχα έργα που κατακυρώθηκαν). Ποια συμφέροντα εξυπηρετούνται σε αυτή την περίπτωση; Πάντως σίγουρα όχι του Δημοσίου που θα πληρώσει περισσότερα χρήματα και ούτε των πολιτών οι οποίοι εξαιτίας της παραπάνω καθυστέρησης θα συνεχίσουν να είναι καθημερινά εκτεθειμένοι στους κινδύνους ενός απαράδεκτου και χωρίς συντήρηση οδικού δικτύου.
Στην εποχή μας, όπου η διαφθορά και η κακή διαχείριση του δημόσιου χρήματος βρίσκεται διαρκώς στην επικαιρότητα, τέτοιες πρακτικές μεγεθύνουν την αμφισβήτηση και τον προβληματισμό για την αξιοπιστία και την ικανότητα της δημόσιας διοίκησης στον ευαίσθητο τομέα της παραγωγής δημοσίων έργων.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό από οποιονδήποτε ότι η ύπαρξη έργων συντήρησης οδικών αξόνων είναι επιβεβλημένη με δεδομένο ότι αυτά αντιμετωπίζουν άμεσες και απρόβλεπτες ανάγκες που άπτονται της ασφάλειας των διακινούμενων σε αυτούς. Επιπροσθέτως όλοι αντιλαμβανόμαστε καθημερινά την απουσία συντήρησης βλέποντας την κατάσταση που επικρατεί στο οδόστρωμα και στις νησίδες των μεγάλων οδών της Αθήνας. Οι λακκούβες στους δρόμους, τα κατεστραμμένα προστατευτικά στηθαία (μπάρες), η έλλειψη φωτισμού λόγω πεσμένων ιστών και σβησμένων λαμπτήρων, οι χαλασμένοι σηματοδότες, είναι μέρος της καθημερινότητάς μας και εκθέτουν σε κίνδυνο τους χρήστες του οδικού δικτύου.
Αναρωτιέται λοιπόν κανείς με ποια κριτήρια το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν κατακυρώνει διαγωνισμούς άμεσα αναγκαίων έργων με εκπτώσεις συμφέρουσες για το Δημόσιο, τη στιγμή που κατακυρώνει διαγωνισμούς σε αντίστοιχα έργα όπου οι προσφερόμενες εκπτώσεις είναι χαμηλές και άρα όχι τόσο συμφέρουσες.
Επομένως: ακυρώνονται χωρίς επαρκή αιτιολόγηση οι διαγωνισμοί σε μια σειρά από έργα όπου οι μειοδότες έχουν προσφέρει εκπτώσεις μεταξύ 40% - 60% προκειμένου ενδεχομένως αυτά να ομαδοποιηθούν και να δημοπρατηθούν εκ νέου σε μία εργολαβία, όπου είναι πιθανό ο μειοδότης να προσφέρει έκπτωση της τάξης του 10% (όπως συμβαίνει στα αντίστοιχα έργα που κατακυρώθηκαν). Ποια συμφέροντα εξυπηρετούνται σε αυτή την περίπτωση; Πάντως σίγουρα όχι του Δημοσίου που θα πληρώσει περισσότερα χρήματα και ούτε των πολιτών οι οποίοι εξαιτίας της παραπάνω καθυστέρησης θα συνεχίσουν να είναι καθημερινά εκτεθειμένοι στους κινδύνους ενός απαράδεκτου και χωρίς συντήρηση οδικού δικτύου.
Στην εποχή μας, όπου η διαφθορά και η κακή διαχείριση του δημόσιου χρήματος βρίσκεται διαρκώς στην επικαιρότητα, τέτοιες πρακτικές μεγεθύνουν την αμφισβήτηση και τον προβληματισμό για την αξιοπιστία και την ικανότητα της δημόσιας διοίκησης στον ευαίσθητο τομέα της παραγωγής δημοσίων έργων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου