Όταν πριν από ενάμιση χρόνο κατατέθηκε το νομοσχέδιο για την ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων των επιστημόνων που οδήγησε τελικά στην κατάργηση του ΤΣΜΕΔΕ, ένα από τα επιχειρήματα του ΤΕΕ ενάντια στην ενοποίηση ήταν η διαχείριση των αποθεματικών σε συνάρτηση και με το ποσοστό που κατείχε το ΤΣΜΕΔΕ (42%) ως βασικός μέτοχος στην Τράπεζα Αττικής.
Δυστυχώς οι φόβοι μας για τα αποθεματικά του Ταμείου μας, που είναι χρήματα των μηχανικών επιβεβαιώνονται με το χειρότερο τρόπο. Το σενάριο που εξελίσσεται είναι αυτό που είχαμε προβλέψει από την αρχή και ίσως πολύ χειρότερο απ΄ ότι φανταζόμασταν. Ο στόχος της κυβέρνησης είναι να χρησιμοποιήσει τα αποθεματικά του ΤΣΜΕΔΕ για τραπεζικά deals αμφιβόλου αποτελεσματικότητας.
Πληροφορηθήκαμε πως η Τράπεζα Αττικής σκοπεύει να προχωρήσει σε νέα Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της τάξης των 250 έως 300 εκατομμύρια ευρώ κάτι που θα επιβαρύνει το Ταμείο μας με 100 έως 120 εκατομμύρια €. Ταυτόχρονα δημοσιεύματα αναφέρονται σε συζητήσεις για την εξαγορά από την Αττικής της πιο προβληματικής και χρεωμένης τράπεζας της ASPIS. Δεν μπορούμε να συναινέσουμε ώστε να χρησιμοποιηθούν τα χρήματα των μηχανικών για να καλυφθούν τα χρέη επιχειρήσεων και επιχειρηματιών.
Τα κεφάλαια που ξοδεύονται από το υστέρημα των μηχανικών για την κεφαλαιακή ενίσχυση της Τράπεζας ΑΤΤΙΚΗΣ, είναι κεφάλαια που θα λείψουν αύριο από τις συντάξεις μας.
Διαχρονικά, η απόδοση των χρημάτων, που έχουν επενδυθεί στην Τράπεζα είναι εξαιρετικά χαμηλή, καθώς τα μερίσματα που εισπράττονται (τις χρονιές που η Τράπεζα έχει κέρδη), είναι αμελητέα.
Παρόλα αυτά, πρόσφατα (2007), το ταμείο μας ξόδεψε πάνω από 60.000.000€ σε αύξηση, που σχεδόν διπλασίασε τα κεφάλαια της Τράπεζας. Τώρα δύο μόλις χρόνια μετά και χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένο και αξιόπιστο επενδυτικό πλάνο και αφού πλέον έχει μεσολαβήσει η κατάργηση του ΤΣΜΕΔΕ και η εμπλοκή του ΕΤΑΑ στη διαχείριση, κάτι που πρέπει να μας κάνει ιδιαίτερα επιφυλακτικούς και καχύποπτους σε τέτοιες κινήσεις, επιχειρείται με άκομψο τρόπο η υφαρπαγή της σύμφωνης γνώμης των μελών της Δ.Ε του Ταμείου και του Τ.Ε.Ε.
Ποιος μπορεί να μας εγγυηθεί, και την αξιοπρεπή απόδοση, και την δυνατότητα επιστροφής των χρημάτων αυτών στο ταμείο μας, όταν θα τα έχουν οι μηχανικοί ανάγκη;
Στην παρούσα φάση της γενικότερης κρίσης, η ΑΤΤΙΚΗΣ χάρη πάνω απ΄ όλα στην πλουσιοπάροχη ενίσχυση των μετόχων της, είναι μια υγιής Τράπεζα. Από την άλλη πλευρά, τα κέρδη της είναι πενιχρά, ενώ και το μέγεθός της είναι αμελητέο (από πλευράς ενεργητικού βρίσκεται μόλις στην 12η με 13η θέση, σε σχέση με τις υπόλοιπες Τράπεζες).
Νομίζω, ότι η ευχέρεια που έχει η Τράπεζα στο να αντλεί κεφάλαια από τους μετόχους της λειτουργεί τελικά σε βάρος της βέλτιστης χρήσης των κεφαλαίων αυτών.
Χωρίς καμιά διάθεση συνθηματολογίας και αφοριστικών διατυπώσεων, θέλω να εκθέσω επιγραμματικά τους λόγους για τους οποίους η ΑΤΤΙΚΗΣ ούτε για την ίδια, αλλά πολύ περισσότερο ούτε και για το Ταμείο των Μηχανικών, συμφέρει να προχωρήσει σε νέα αύξηση:
1. Η απόδοση των κεφαλαίων της Τράπεζας, υπολείπεται του μέσου όρου του τραπεζικού τομέα για κάθε χρόνο ξεχωριστά, επί μακρά σειρά ετών.
2. Οι ρυθμοί ανάπτυξης της Τράπεζας είναι ανεπαρκείς και χάνει θέσεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Η ανάπτυξη με αιχμή τις χορηγήσεις, που ήταν και ο εύκολος δρόμος για την επίτευξη κερδών κατά την εποχή των «παχιών αγελάδων», αποδείχθηκε λάθος.
3. Η επιδιωκόμενη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου σημαίνει την εκ νέου δέσμευση σημαντικών πόρων από τα διαθέσιμα του ΤΣΜΕΔΕ, χωρίς κάποια προοπτική αξιόλογης απόδοσης στο μέλλον.
4. Ιδιαίτερα δε η αδιαφανής σύνδεση της ΑΤΤΙΚΗΣ με το ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΙΟ, μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ζημιογόνα για τους μηχανικούς, που με 42% αποτελούν και τον ισχυρότερο μέτοχο.
5. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Τράπεζα παραμένει υγιής και με ισχυρά κεφάλαια κάνουν την προτεινόμενη αύξηση, να είναι και μειωμένης χρησιμότητας για την ίδια την Τράπεζα, αλλά και οικονομικά ασύμφορη για τον πλειοψηφούντα μέτοχο.
To T.E.E. οφείλει να προβληματιστεί έντονα για τη διαχείριση των χρημάτων των ασφαλισμένων μηχανικών και όχι να λειτουργήσει ως όψιμος τραπεζίτης.
Σε κάθε περίπτωση το ζητούμενο πρωτίστως είναι η διαφύλαξη των αποθεματικών του ΤΣΜΕΔΕ και όχι το όφελος της Τράπεζας. Το σενάριο ήταν προκαθορισμένο και οι εκπρόσωποι του Τ.Ε.Ε. και των άλλων οργανώσεων των μηχανικών θα έπρεπε να ήταν έτοιμοι να το αντιμετωπίσουν.
Είναι αναγκαίο να συνειδητοποιήσουμε όλοι μας πως τα αποθεματικά του Ταμείου των Μηχανικών δεν αποτελούν προσωπική υπόθεση κανενός. Ούτε είναι θέμα που επιδέχεται παραταξιακές αντιλήψεις. Γι΄ αυτό θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με σύνεση και υπευθυνότητα. Η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε. (όπως άλλωστε γινόταν και στο παρελθόν) αφού ενημερωθεί πλήρως, θα πρέπει να δώσει την κατεύθυνση στους εκπροσώπους των μηχανικών που συμμετέχουν στα αντίστοιχα όργανα όπου γίνονται οι εισηγήσεις και λαμβάνονται οι αποφάσεις. Κατεύθυνση που με τα έως τώρα δεδομένα αποτελεί μονόδρομο και είναι η άρνηση των μηχανικών σε οποιαδήποτε άντληση κεφαλαίων από το Ταμείο τους για ενίσχυση της Τράπεζας Αττικής.
Δυστυχώς οι φόβοι μας για τα αποθεματικά του Ταμείου μας, που είναι χρήματα των μηχανικών επιβεβαιώνονται με το χειρότερο τρόπο. Το σενάριο που εξελίσσεται είναι αυτό που είχαμε προβλέψει από την αρχή και ίσως πολύ χειρότερο απ΄ ότι φανταζόμασταν. Ο στόχος της κυβέρνησης είναι να χρησιμοποιήσει τα αποθεματικά του ΤΣΜΕΔΕ για τραπεζικά deals αμφιβόλου αποτελεσματικότητας.
Πληροφορηθήκαμε πως η Τράπεζα Αττικής σκοπεύει να προχωρήσει σε νέα Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της τάξης των 250 έως 300 εκατομμύρια ευρώ κάτι που θα επιβαρύνει το Ταμείο μας με 100 έως 120 εκατομμύρια €. Ταυτόχρονα δημοσιεύματα αναφέρονται σε συζητήσεις για την εξαγορά από την Αττικής της πιο προβληματικής και χρεωμένης τράπεζας της ASPIS. Δεν μπορούμε να συναινέσουμε ώστε να χρησιμοποιηθούν τα χρήματα των μηχανικών για να καλυφθούν τα χρέη επιχειρήσεων και επιχειρηματιών.
Τα κεφάλαια που ξοδεύονται από το υστέρημα των μηχανικών για την κεφαλαιακή ενίσχυση της Τράπεζας ΑΤΤΙΚΗΣ, είναι κεφάλαια που θα λείψουν αύριο από τις συντάξεις μας.
Διαχρονικά, η απόδοση των χρημάτων, που έχουν επενδυθεί στην Τράπεζα είναι εξαιρετικά χαμηλή, καθώς τα μερίσματα που εισπράττονται (τις χρονιές που η Τράπεζα έχει κέρδη), είναι αμελητέα.
Παρόλα αυτά, πρόσφατα (2007), το ταμείο μας ξόδεψε πάνω από 60.000.000€ σε αύξηση, που σχεδόν διπλασίασε τα κεφάλαια της Τράπεζας. Τώρα δύο μόλις χρόνια μετά και χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένο και αξιόπιστο επενδυτικό πλάνο και αφού πλέον έχει μεσολαβήσει η κατάργηση του ΤΣΜΕΔΕ και η εμπλοκή του ΕΤΑΑ στη διαχείριση, κάτι που πρέπει να μας κάνει ιδιαίτερα επιφυλακτικούς και καχύποπτους σε τέτοιες κινήσεις, επιχειρείται με άκομψο τρόπο η υφαρπαγή της σύμφωνης γνώμης των μελών της Δ.Ε του Ταμείου και του Τ.Ε.Ε.
Ποιος μπορεί να μας εγγυηθεί, και την αξιοπρεπή απόδοση, και την δυνατότητα επιστροφής των χρημάτων αυτών στο ταμείο μας, όταν θα τα έχουν οι μηχανικοί ανάγκη;
Στην παρούσα φάση της γενικότερης κρίσης, η ΑΤΤΙΚΗΣ χάρη πάνω απ΄ όλα στην πλουσιοπάροχη ενίσχυση των μετόχων της, είναι μια υγιής Τράπεζα. Από την άλλη πλευρά, τα κέρδη της είναι πενιχρά, ενώ και το μέγεθός της είναι αμελητέο (από πλευράς ενεργητικού βρίσκεται μόλις στην 12η με 13η θέση, σε σχέση με τις υπόλοιπες Τράπεζες).
Νομίζω, ότι η ευχέρεια που έχει η Τράπεζα στο να αντλεί κεφάλαια από τους μετόχους της λειτουργεί τελικά σε βάρος της βέλτιστης χρήσης των κεφαλαίων αυτών.
Χωρίς καμιά διάθεση συνθηματολογίας και αφοριστικών διατυπώσεων, θέλω να εκθέσω επιγραμματικά τους λόγους για τους οποίους η ΑΤΤΙΚΗΣ ούτε για την ίδια, αλλά πολύ περισσότερο ούτε και για το Ταμείο των Μηχανικών, συμφέρει να προχωρήσει σε νέα αύξηση:
1. Η απόδοση των κεφαλαίων της Τράπεζας, υπολείπεται του μέσου όρου του τραπεζικού τομέα για κάθε χρόνο ξεχωριστά, επί μακρά σειρά ετών.
2. Οι ρυθμοί ανάπτυξης της Τράπεζας είναι ανεπαρκείς και χάνει θέσεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Η ανάπτυξη με αιχμή τις χορηγήσεις, που ήταν και ο εύκολος δρόμος για την επίτευξη κερδών κατά την εποχή των «παχιών αγελάδων», αποδείχθηκε λάθος.
3. Η επιδιωκόμενη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου σημαίνει την εκ νέου δέσμευση σημαντικών πόρων από τα διαθέσιμα του ΤΣΜΕΔΕ, χωρίς κάποια προοπτική αξιόλογης απόδοσης στο μέλλον.
4. Ιδιαίτερα δε η αδιαφανής σύνδεση της ΑΤΤΙΚΗΣ με το ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΙΟ, μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ζημιογόνα για τους μηχανικούς, που με 42% αποτελούν και τον ισχυρότερο μέτοχο.
5. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Τράπεζα παραμένει υγιής και με ισχυρά κεφάλαια κάνουν την προτεινόμενη αύξηση, να είναι και μειωμένης χρησιμότητας για την ίδια την Τράπεζα, αλλά και οικονομικά ασύμφορη για τον πλειοψηφούντα μέτοχο.
To T.E.E. οφείλει να προβληματιστεί έντονα για τη διαχείριση των χρημάτων των ασφαλισμένων μηχανικών και όχι να λειτουργήσει ως όψιμος τραπεζίτης.
Σε κάθε περίπτωση το ζητούμενο πρωτίστως είναι η διαφύλαξη των αποθεματικών του ΤΣΜΕΔΕ και όχι το όφελος της Τράπεζας. Το σενάριο ήταν προκαθορισμένο και οι εκπρόσωποι του Τ.Ε.Ε. και των άλλων οργανώσεων των μηχανικών θα έπρεπε να ήταν έτοιμοι να το αντιμετωπίσουν.
Είναι αναγκαίο να συνειδητοποιήσουμε όλοι μας πως τα αποθεματικά του Ταμείου των Μηχανικών δεν αποτελούν προσωπική υπόθεση κανενός. Ούτε είναι θέμα που επιδέχεται παραταξιακές αντιλήψεις. Γι΄ αυτό θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με σύνεση και υπευθυνότητα. Η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε. (όπως άλλωστε γινόταν και στο παρελθόν) αφού ενημερωθεί πλήρως, θα πρέπει να δώσει την κατεύθυνση στους εκπροσώπους των μηχανικών που συμμετέχουν στα αντίστοιχα όργανα όπου γίνονται οι εισηγήσεις και λαμβάνονται οι αποφάσεις. Κατεύθυνση που με τα έως τώρα δεδομένα αποτελεί μονόδρομο και είναι η άρνηση των μηχανικών σε οποιαδήποτε άντληση κεφαλαίων από το Ταμείο τους για ενίσχυση της Τράπεζας Αττικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου